Moraalisen uran ja institutionaalisen minän rakentuminen yliopisto-opintojen alkuvaiheessa
Abstrakti
Tutkimuksessa selvitettiin ryhmänäkökulmasta toisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon ja sen yhteisöihin osana toimintatapaa, jolla instituutio kytkee jäsenensä arvoihinsa, normeihinsa ja toimintaansa. Tarkastelussa sovellettiin Erving Goffmanin moraalisen uran, vaiheiden ja asemien sekä institutionaalisen minän käsitteitä. Haastatteluaineiston pohjalta pääteltiin, että uusi opiskelija kohtaa yliopistossa erilaisten asemien seuraannon. Hänen on neuvoteltava moraalista uraansa suhteessa kohtaamiinsa asemiin ja niihin liittyviin hyveisiin. Näissä neuvotteluissa hänelle muodostuu sisäistetty institutionaalinen minuus. Analyysien perusteella hahmoteltiin prototyyppisen moraalisen uran malli. Tuloksia tarkasteltiin muun muassa opintojen alkuvaiheen ohjauksen kehittämisen kannalta, ja pohdittiin moraalisen uran mallin suhdetta nykyisiin ohjauksen ihanteisiin. Lisäksi pohdittiin havainnoissa esille noussutta ”sosiaalisuuden vaatimuksen” merkitystä.
Copyright (c) 2023 Hanna Koivisto, Katri Komulainen, Hannu Räty
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.