Jack Mezirowin oppimisnäkemyksen soveltamisesta suomalaiseen aikuiskoulutukseen

  • Kirsi-Marja Varjokorpi
Avainsanat: Mezirow, Jack, aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], oppimisteoriat [http://www.yso.fi/onto/yso/p21683], oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], reflektio [http://www.yso.fi/onto/yso/p23563]

Abstrakti

Mezirowin oppimisteoriassa tarkastellaan abstraktilla tasolla aikuisten oppimisen ulottuvuuksia tai tasoja. Tarkastelun kohdentaminen, vaikkakin abstrahoiden, oppimisen prosessipiirteisiin tekee mahdolliseksi kiinnittää huomio erityisesti aikuisille tyypilliseen oppimiseen, erotukseksi tiettyjen, ennalta määriteltyjen oppisisältöjen omaksumisesta eri ikäkausina. Erottelu on tietenkin vain käsitteellinen eikä tee kysymystä opittavan sisällöstä samantekeväksi aikuisten oppimisessa, pikemminkin päinvastoin.

Tässä artikkelissa tarkastellaan Mezirowin teosta Transformative Dimensions of Adult Learning (1991), joka on tähän mennessä ainoa hänen ajattelunsa kokonaisesitys. Mezirowin aikaisemmin julkaistut artikkelit saanevat taustaa ja lisävalaistusta tästä teoksesta. Toisaalta varhempien esitysten ja teokseksi muokatun kehittelyn välillä saattaa olla katkoksia. Niihin tai muihin sen kaltaisiin ongelmiin ei tässä oteta kantaa. Tavoitteena on keskustella siitä, mitä uusia näkökulmia Mezirowin oppimiskäsitys tarjoaa aikuiskoulutukseen kenttään.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
tammi 1, 1995
Viittaaminen
Varjokorpi, K.-M. (1995). Jack Mezirowin oppimisnäkemyksen soveltamisesta suomalaiseen aikuiskoulutukseen. Aikuiskasvatus, 15(1), 36–41. https://doi.org/10.33336/aik.92305