Oppimistutkimuksen aikaansaamaa
Abstrakti
Oppimisvaikeudet ja opetuksen kehittäminen: katsaus Turun yliopiston Oppimistutkimuskeskuksen toimintaan ja tutkimukseen, toim. Marja Vauras (1993)
”Oppimisvaikeudet eivät ole yksilön ominaisuuksia, vaan systeemisen tarkastelutavan mukaan ne ovat syntyneet vuorovaikutusjärjestelmän sisällä ja siksi koko järjestelmä on niistä vastuussa. Eikö nyt olisi otollinen aika käynnistää keskustelu kouluoppimisen kehittämisestä lähemmäs luonnollista oppimista, jossa esimerkiksi tavoitteiden asettelu lähtee lapsen tai nuorenomista intresseistä? Vaikka tutkijat luotaavatkin tulevaisuuteen, jäävät ideat mielestäni puolitiehen mm. siksi, että lähtökohta on oppilaita sopeuttava toimintamalli”, kirjoittaa Eero Ropo arviossaan.