Opettajat ja opiskelijat vallan verkoissa

valta ja sukupuoli opettajaksi opiskelevien koulumuistoissa

  • Marjo Vuorikoski
Avainsanat: sukupuoli [http://www.yso.fi/onto/yso/p5291], sukupuoliroolit [http://www.yso.fi/onto/yso/p928], oppilaat, opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1117], valta [http://www.yso.fi/onto/yso/p2551], auktoriteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p12600], työrauha

Abstrakti

Opettajalla on työssään laaja valikoima vallankäytön tekniikoita, joilla ohjata oppilaita koulun näyttämöillä. Valtaosin erilaisten menettelyjen käyttö lienee tiedostamatonta. Opettajan identiteettiä rakentavat osaltaan myös opettajien omat koulukokemukset. Siksi vallankäytön kohteena olemisen tuskallisten ja nöyryyttävien muistojen esiinnostaminen ja käsittely ovat tärkeitä myös opettajakoulutuksessa. Käsittelyn avulla on mahdollista tuoda näkyville koulun arjen vallankäytön monimuotoisuutta ja auttaa tiedostamaan sen seurauksia. Erityisesti tarkastelen seuraavassa opettajaopiskelijoiden sukupuoleen liittyviä alistamiskokemuksia.
Viittaaminen
Vuorikoski, M. (2001). Opettajat ja opiskelijat vallan verkoissa: valta ja sukupuoli opettajaksi opiskelevien koulumuistoissa. Aikuiskasvatus, 21(4), 336–348. https://doi.org/10.33336/aik.93376