Oppivat alueet ja eurooppalainen politiikka

sosiologinen analyysi

  • Peter Jarvis University of Surrey
Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], globalisaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p3867], yhteiskuntakehitys [http://www.yso.fi/onto/yso/p9763], sosiaalinen rakenne [http://www.yso.fi/onto/yso/p4495], taloudellinen rakenne [http://www.yso.fi/onto/yso/p7299], eriarvoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3478]

Abstrakti

Perustellun näkemyksen mukaan globaalin kapitalismin voimia ei ole enää mahdollista kesyttää, kun ne on kerran päästetty irti. Hallituksille jää vain sellaisten toimintamallien löytäminen, joilla globalisaation vaikutuksia voidaan pehmentää. Elinikäistä oppimista edistävä politiikka nähdään yhtenä tällaisena pehmentävänä tekijänä. Hallitukset ovat juuttuneet puun ja kuoren väliin – ne tarvitsevat globaalin kapitalismin tukea saadakseen maahan työllistyvyyttä ja vaurautta, mutta niillä on myös tarve suojella väestöjään juuri niiltä samoilta voimilta, joita ne toisaalla houkuttelevat ja rohkaisevat.

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 2007
Viittaaminen
Jarvis, P. (2007). Oppivat alueet ja eurooppalainen politiikka: sosiologinen analyysi. Aikuiskasvatus, 27(2), 84–92. https://doi.org/10.33336/aik.93746