Virtuaalinen ryhmämentorointi ammattikorkeakouluopettajan kehittymisen tukena

  • Irja Leppisaari
  • Seija Mahlamäki-Kultanen
  • Leena Vainio
Avainsanat: virtuaaliammattikorkeakoulut, mentorointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p298], verkko-opetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6621], verkko-ohjaus, arviointi

Abstrakti

Millainen oppimistila muodostuu virtuaalisessa ryhmämentoroinnissa? Virtuaaliammattikorkeakoulun verkkopedagogisessa projektissa kokeneemmat asiantuntijat tukivat virtuaalisella ryhmämentoroinnilla opettajaryhmiä verkkoaineistojen arvioinnissa ja vertaisoppimisessa. Projektiin liittyvässä tutkimuksessa selvitettiin, miten virtuaalinen ryhmämentorointi tuki opettajien osaamisen kehittymistä ja mitä opettajat kokivat oppivansa. Tulokset olivat rohkaisevia. ”Opin toimimaan luontevasti verkon välityksellä, uutuudenviehätys vaihtui normaalitoiminnaksi”, kuului yhden osallistujan palaute... ja siihen yhtyivät useimmat. – Tutkimuksen kontekstina oli Virtuaaliammattikorkeakoulun verkko-opetusaineistojen laadunarviointiprojekti vuodelta 2007.
Viittaaminen
Leppisaari, I., Mahlamäki-Kultanen, S., & Vainio, L. (2008). Virtuaalinen ryhmämentorointi ammattikorkeakouluopettajan kehittymisen tukena. Aikuiskasvatus, 28(4), 278–287. https://doi.org/10.33336/aik.93844