Kansainvälinen aikuistutkimus arvioi väestön perustaitoja

  • Antero Malin Jyväskylän yliopisto
Avainsanat: Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, Tilastokeskus, aikuistutkimus, numerotaito, työyhteisöt [http://www.yso.fi/onto/yso/p8543]aidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24888], ongelmanratkaisu [http://www.yso.fi/onto/yso/p6006], aikuiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p5590], perustaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p20973], lukutaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11405], PIAAC-tutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p28388], arviointitutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10223]

Abstrakti

Investointi lukutaitoon hyödyttää paitsi yksittäisiä henkilöitä elämänlaadun ja ansiotason paranemisena, myös koko yhteiskuntaa terveydenhuollon, rikollisuuden ja sosiaaliturvan kustannusten vähenemisenä. Lukutaidon ohessa numerotaitoa ja ongelmaratkaisutaitoa voidaan pitää jopa perustavanlaatuisena ihmisoikeutena. Uusi kansainvälinen aikuistutkimus pyrkii mittaamaan näitä taitoja moniulotteisesti.

Kirjoittajan esittely

Antero Malin, Jyväskylän yliopisto

professori, FT,
koulutustutkimuksen kvantitatiivinen metodologia

PIAAC-tutkimuksen kansallinen tutkimusjohtaja

Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto

Viittaaminen
Malin, A. (2012). Kansainvälinen aikuistutkimus arvioi väestön perustaitoja. Aikuiskasvatus, 32(2), 129–136. https://doi.org/10.33336/aik.93981