Japanilaisen noviisiopettajan näkökulma japanilaiseen ja suomalaiseen elinikäiseen oppimiseen

Avainsanat: elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], korkeakoululaitos [http://www.yso.fi/onto/yso/p1031], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], Japani, Suomi, kyselytutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10631], aikuisopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p13283], aikuisopiskelijat [http://www.yso.fi/onto/yso/p25875], japanilaiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p1813]

Abstrakti

Japanilaiset yliopistot panostavat nykyisin aikuisopiskelijoihin kokopäiväopiskelijoina. Japanissa on maailman alhaisin syntyvyys, ja yliopistot kilpailevat uusista opiskelijoista. Noin 80 prosenttia suurten ikäluokkien työntekijöistä, jotka olivat rakentamassa sodan jälkeistä hyvinvointia, haluaisi jatkaa työntekoa eläkeiän jälkeenkin. Ikäihmisille elinikäinen oppiminen on keino pysyä aktiivisina kansalaisina ja tuoda elämään ”ikigai’ta”, elämäniloa. Yliopistot siis ottavat aikuisopiskelijoita niin yhteiskunnallisista syistä kuin lisätäkseen opiskelijamääriään.

Kirjoittajien biografiat

Yutaro Ohashi, Helsingin yliopisto

tohtoritutkija
Helsingin yliopisto

Yutaro Ohashi on saanut Kitano Foundation of Lifelong Integrated Education -rahastolta tutkimusapurahan tämän tutkimuksen suorittamiseen.

Heikki Kynäslahti, Helsingin yliopisto

yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto

Fumitoshi Kato, Keio University
Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
syys 15, 2012
Viittaaminen
Ohashi, Y., Kynäslahti, H., & Kato, F. (2012). Japanilaisen noviisiopettajan näkökulma japanilaiseen ja suomalaiseen elinikäiseen oppimiseen. Aikuiskasvatus, 32(3), 211–216. https://doi.org/10.33336/aik.93993