Aktivismista realismiin
ihmis- ja yhteiskuntakeskeisen aikuiskasvatuksen / aikauskasvatustieteen kritiikki
DOI:
https://doi.org/10.33336/aik.94101Avainsanat:
ihmiskeskeinen aikuiskasvatus, sosiaalikeskeinen aikuiskasvatus, ihmisellinen todellisuus, aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], sosiaalinen asema [http://www.yso.fi/onto/yso/p2133], realismi (filosofia) [http://www.yso.fi/onto/yso/p2884], kritiikki [http://www.yso.fi/onto/yso/p1067], aktivismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p21733], kulttuurievoluutio [http://www.yso.fi/onto/yso/p8279], elinolot [http://www.yso.fi/onto/yso/p10761], sosioekonominen asema [http://www.yso.fi/onto/yso/p2137]Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan, miten toimijuus on ymmärretty monitieteisessä keskustelussa. Lisäksi pohditaan, miten ammatillista toimijuutta työssä tulisi käsitteellistää.
Näkökulma-artikkeli on Turun Yliopistossa pidetyn aikuiskasvatuksen tutkijatapaamisen 2014 keynote-luento (6.2.2014).