Yliopistopedagogiikan mahdollisuuksia muuttuvissa taideyliopistoissa

eron etiikka taidealan yliopistopedagogiikassa

  • Teija Löytönen
Avainsanat: yliopistopedagogiikka, taideala, taidekasvatus, taidekorkeakoulut, taidefilosofia

Abstrakti

Jäsennän artikkelissani eron filosofiasta nousevaa pedagogista lähestymistapaa, jonka nimeän taideperustaiseksi yliopistopedagogiikaksi. Siinä taiteen yliopistollista koulutusta tarkastellaan moninaisena ilmiönä, ja sen keskeinen lähtökohta on luoda mahdollisuus jäsentää kokemuksia tavalla, joka on ominaista taiteen alalla. Kokemus tulisikin ottaa yliopistopedagogiikan keskiöön keskustelun ja jakamisen mielessä. Kokemuksessa on arvokasta juuri henkilökohtaiset merkitykset, niiden jaettavuus ja kehiteltävyys.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 2009
Viittaaminen
Löytönen, T. (2009). Yliopistopedagogiikan mahdollisuuksia muuttuvissa taideyliopistoissa: eron etiikka taidealan yliopistopedagogiikassa. Aikuiskasvatus, 29(3), 176–189. https://doi.org/10.33336/aik.94194