Mistä on tieteellinen ajattelu tehty?

  • Minna Kaartinen-Koutaniemi
Avainsanat: Kaartinen-Koutaniemi, Minna, yliopistopedagogiikka, tieteellinen ajattelu, tiedonkäsitys

Abstrakti

Filosofian tohtori Minna Kaartinen-Koutaniemi tarkastelee yliopistopedagogiikan alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan Tieteellinen ajattelu yliopisto-opinnoissa kolmen oppiaineen, psykologian, teologian ja farmasian, yliopisto-opiskelijoiden tieteellistä ajattelua. Tieteellinen ajattelu ja tietokäsitys vaihtelevat riippuen opiskelijan iästä, opintovaiheesta ja opiskelualasta. Tutkimus osoittaa tieteellisen ajattelun kehittymisen ja tieteen tekemisen taitojen oppimisen olevan yhteydessä opettajien antamaan opetukseen sekä oppiainelaitoksen pedagogisiin ratkaisuihin. Opiskeluympäristö ja opettajien tuki erityisesti asiantuntijaksi kehittymisessä ja opinnäytetöiden ohjauksessa osoittautui opiskelijoille tärkeäksi.
Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
syys 15, 2009
Viittaaminen
Kaartinen-Koutaniemi, M. (2009). Mistä on tieteellinen ajattelu tehty?. Aikuiskasvatus, 29(3), 202–205. https://doi.org/10.33336/aik.94196