Kasvatus- ja opetustyön tieteellistyminen

  • Yrjö Engeström Suomen Akatemia
Avainsanat: behaviorismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p7697], kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], oppimateriaali [http://www.yso.fi/onto/yso/p157], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], opetusteknologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p4418],

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan kriittisesti behaviorismia ja siihen nojaavaa opetusteknologista ajattelua. Kasvatus- ja opetustyön määrällinen laajeneminen toi mukanaan tarpeen rationalisoida ja mekanisoida tätä toimintaa. Seurauksena oli opetuksen automatisointia ja valmiiden, mosaiikkimaisten opetuspakettien valmistusta ja käyttöä. Opetusteknologisen ajattelun noudattaminen ei kuitenkaan anna aineksia henkisten valmiuksien perusteelliselle oppimiselle tai keskeisten avainkäsitteiden ja periaatteiden omaksumiselle. Opetustyön tieteellistymisen edellytyksinä nähdään toisaalta tarvittavan tietoa ihmisen oppimisprosessista ja sen didaktisesta hallinnasta sekä toisaalta tietoa oppimisen ja opetuksen yhteiskunnallisista rakennetekijöistä.

Kirjoittajan esittely

Yrjö Engeström, Suomen Akatemia
FK, Suomen Akatemian tutkimusassistentti
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1981
Viittaaminen
Engeström, Y. (1981). Kasvatus- ja opetustyön tieteellistyminen. Aikuiskasvatus, 1(1), 9–15. https://doi.org/10.33336/aik.96168