Aikuiskasvatuksen tehtäväalueet

  • Aulis Alanen Tampereen yliopisto
Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], toimenkuvat [http://www.yso.fi/onto/yso/p18871], ammattiluokitukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p10447], harrasteopiskelu,

Abstrakti

Tehtäväluokitusten kansainvälinen vertailu osoittaa, että eri maissa on päädytty pitkälle yhdenmukaiseen keskeisten tehtäväkategorioiden erotteluun. Suomessa kritiikkiä aiheuttanut aikuiskoulutuskomitean nelijako ei siten ole olennaisesti uusi eikä poikkeuksellinen. Kirjoittaja kysyy, mitkä ovat luokitusten jäsentelyperusteet ja päätyy käsitykseen, että tehtävien jäsentyminen lähtee aikuisen elämänalueista, joiden mukaan opintotavoitteet eriytyvät. Kirjoitus on tarkoitettu pohjustukseksi harrastusopintojen käsitteen pohdinnalle, johon tekijän on tarkoitus palata eri artikkelissa.

Kirjoittajan esittely

Aulis Alanen, Tampereen yliopisto
YT, Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen dosentti
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1981
Viittaaminen
Alanen, A. (1981). Aikuiskasvatuksen tehtäväalueet. Aikuiskasvatus, 1(1), 15–19. https://doi.org/10.33336/aik.96169