Akateemisuudesta avoimeen yliopistoon

  • Esko Vesikansa Helsingin yliopisto
Avainsanat: avoin yliopisto [http://www.yso.fi/onto/yso/p10855], yliopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p10895], täydennyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6266], yhteiskuntasuhteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p25231],

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan yliopiston ja yhteiskunnan välisen vuorovaikutuksen lisäämistä. Eräänä keinona tähän kirjoittaja näkee korkeakoulujen täydennyskoulutuksen. Artikkelissa hän käsittelee erityisesti korkeakoulututkinnon suorittaneille suunnatun täydennyskoulutuksen kehittämistä, todeten sen kuitenkin vain osaksi korkeakoulujen täydennyskoulutustehtävää. Kirjoittaja päätyy holistisen ajattelutavan mukaisesti toteamaan, että aktiivisella täydennyskoulutuksella voidaan muuttaa koko korkeakoululaitosta nykyistä akateemista instituutiota avoimemmaksi yliopistoksi.
Artikkelissa tarkastellaan yliopiston ja yhteiskunnan välisen vuorovaikutuksen lisäämistä. Eräänä keinona tähän kirjoittaja näkee korkeakoulujen täydennyskoulutuksen. Artikkelissa hän käsittelee erityisesti korkeakoulututkinnon suorittaneille suunnatun täydennyskoulutuksen kehittämistä, todeten sen kuitenkin vain osaksi korkeakoulujen täydennyskoulutustehtävää. Kirjoittaja päätyy holistisen ajattelutavan mukaisesti toteamaan, että aktiivisella täydennyskoulutuksella voidaan muuttaa koko korkeakoululaitosta nykyistä akateemista instituutiota avoimemmaksi yliopistoksi.

Kirjoittajan esittely

Esko Vesikansa, Helsingin yliopisto
VTK, Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskuksen koulutuspäällikkö
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 1982
Viittaaminen
Vesikansa, E. (1982). Akateemisuudesta avoimeen yliopistoon. Aikuiskasvatus, 2(3), 87–91. https://doi.org/10.33336/aik.96230