Työelämän koulutuksen asema työvoiman kvalifikaatioiden kehittämisessä

  • Jukka Tuomisto Tampereen yliopisto
Avainsanat: työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225], työpaikkakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p299], työnopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p302], ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365], kvalifikaatiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p19214],

Abstrakti

Artikkelissa käsitellään työvoiman kvalifikaatioiden tuottamista kokonaisvaltaisesti. Siinä analysoidaan, mikä asema eri tasoisella koulutuksella, kokemuksella ja työelämän suunnittelu-, tutkimus- ja kehittämistoiminnalla on kvalifikaatioiden kehittämisessä. Työelämän koulutuksen osalta tarkastellaan työnantajien, valtiovallan ja palkansaajajärjestöjen asemaa ja tehtäviä tässä toiminnassa. Lopuksi todetaan, että työelämän koulutuksen teorian kehittämisen täytyisi lähteä työelämän kehityksen kokonaisvaltaisesta tarkastelusta ja eri intressiryhmien tehtävien ja tavoitteiden analysoinnista.

Kirjoittajan esittely

Jukka Tuomisto, Tampereen yliopisto
fil.lis., Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen vs. apulaisprofessori
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 1984
Viittaaminen
Tuomisto, J. (1984). Työelämän koulutuksen asema työvoiman kvalifikaatioiden kehittämisessä. Aikuiskasvatus, 4(3), 130–138. https://doi.org/10.33336/aik.96351