Aikuiskasvatustutkimuksen asema ja kehityssuunta Suomessa ja Saksan liittotasavallassa
Avainsanat:
aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754],
Abstrakti
Aikuiskasvatuksen kehittyminen ja kehittäminen ovat 1970-luvulta lähtien olleet koulutusjärjestelmän ja koulutuspolitiikan keskeisiä ilmiöitä niin Suomessa kuin muuallakin. Aikuiskasvatustutkimuksen asemaan ja käyttöön ei sen sijaan ole ehditty paneutua kehittämistyössä tarmolla, jota aikuiskasvatuksen muu kehitysvauhti edellyttäisi. Tässä artikkelissa tutkimuksen asemaa ja kehityssuuntaa tarkastellaan Suomessa ja Saksan liittotasavallassa. Artikkelin taustana on kirjoittajansa keväällä 1985 valmistunut viiden maan aikuiskasvatustutkimusta käsittelevä vertaileva tutkimus. Tässä artikkelissa esiin tuleva uusi näkökulma on peräisin tutkimusmateriaalista, jonka kirjoittaja on koonnut kesällä 1985 tutkijavierailullaan Saksan liittotasavallassa.
Viittaaminen
Pantzar, E. (1985). Aikuiskasvatustutkimuksen asema ja kehityssuunta Suomessa ja Saksan liittotasavallassa. Aikuiskasvatus, 5(3), 96–101. https://doi.org/10.33336/aik.96405