Aikuiskasvatustutkimuksen asema ja kehityssuunta Suomessa ja Saksan liittotasavallassa

  • Eero Pantzar Tampereen yliopisto
Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754],

Abstrakti

Aikuiskasvatuksen kehittyminen ja kehittäminen ovat 1970-luvulta lähtien olleet koulutusjärjestelmän ja koulutuspolitiikan keskeisiä ilmiöitä niin Suomessa kuin muuallakin. Aikuiskasvatustutkimuksen asemaan ja käyttöön ei sen sijaan ole ehditty paneutua kehittämistyössä tarmolla, jota aikuiskasvatuksen muu kehitysvauhti edellyttäisi. Tässä artikkelissa tutkimuksen asemaa ja kehityssuuntaa tarkastellaan Suomessa ja Saksan liittotasavallassa. Artikkelin taustana on kirjoittajansa keväällä 1985 valmistunut viiden maan aikuiskasvatustutkimusta käsittelevä vertaileva tutkimus. Tässä artikkelissa esiin tuleva uusi näkökulma on peräisin tutkimusmateriaalista, jonka kirjoittaja on koonnut kesällä 1985 tutkijavierailullaan Saksan liittotasavallassa.

Kirjoittajan esittely

Eero Pantzar, Tampereen yliopisto
kasv. tri, Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen assistentti
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 15, 1985
Viittaaminen
Pantzar, E. (1985). Aikuiskasvatustutkimuksen asema ja kehityssuunta Suomessa ja Saksan liittotasavallassa. Aikuiskasvatus, 5(3), 96–101. https://doi.org/10.33336/aik.96405