Yliopiston asema ammatillisessa täydennyskoulutuksessa
Avainsanat:
ammatillinen aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4163], yliopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p10895], täydennyskoulutuskeskukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p17181], täydennyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6266], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan yliopistollisen täydennyskoulutuksen tilaa tällä hetkellä. Yliopiston rooli on selvä muodollisen pätevyyden antavassa koulutuksessa. Pitkäkestoinen koulutus, joka tähtää ammattitaidon syvälliseen kehittämiseen sekä organisaatioiden kehittämisprojektit ovat myös yleisiä täydennyskoulutuskeskusten toimintakuvassa. Sen sijaan ammattitaitoa ylläpitävät lyhytkurssit on alue, jossa yliopistojen rooli on epäselvä. Täydennyskoulutuksen kehittämisessä yliopistojen vahvuus on tutkimukseen pohjautuva uusi tieto. Koulutussuunnittelussa tulisikin teorian ja käytännön kohdata. Työyhteisökohtaisuus ja kansainvälistyminen ovat myös selvästi nähtävissä olevia kehityssuuntauksia. Kun nopea määrällinen kasvu todennäköisesti pysähtyy lähivuosina, on mielenkiintoista nähdä, mikä asema ja merkitys yliopistoilla tulee olemaan täydennyskoulutuksen kentässä. Toivottavasti keskukset pysyvät dynaamisina, jatkuvasti uusiutuvina.
Viittaaminen
Hämäläinen, K. (1988). Yliopiston asema ammatillisessa täydennyskoulutuksessa. Aikuiskasvatus, 8(2), 23–26. https://doi.org/10.33336/aik.96556