Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutussuhde etäopetuksessa
Avainsanat:
opettaja-oppilassuhde [http://www.yso.fi/onto/yso/p1050], etäopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p542], kirjeopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p540], vuorovaikutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10591], etäopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p1267]
Abstrakti
Artikkelissa käsitellään etäopetuksen opiskelija–opettaja vuorovaikutussuhdetta, tekijöitä, joista vuorovaikutussuhde muodostuu ja sen yhteyksiä opiskelumotivaatioon. Tarkasteluaineistona on ollut Kansanvalistusseuran Kirjeopiston kokemustieto sekä etäopetusta käsittelevä kirjallisuus. – Kokemukset ja tutkimustulokset ovat pääosin samansuuntaisia. Opettaja–opiskelija vuorovaikutussuhde koetaan tärkeäksi. Toisaalta opettaja–opiskelija suhteen yhteys opiskelumotivaatioon jää avoimeksi. Teknologisen kehityksen vaikutus etäopetuksen vuorovaikutussuhteeseen näyttää herättävän optimistisia ja opiskelijan autonomisuuden lisääntymiseen liittyviä odotuksia, mutta myös eri suuntaisia oletuksia. Nämä alueet tarjoaisivat kiinnostavia kohteita tutkimukselle.
Viittaaminen
Öhrmark, E. T. (1988). Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutussuhde etäopetuksessa. Aikuiskasvatus, 8(3), 10–15. https://doi.org/10.33336/aik.96567