Tarkastelupisteessä opintokerho
Avainsanat:
opintokerhot [http://www.yso.fi/onto/yso/p17706], vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], kansansivistysjärjestöt [http://www.yso.fi/onto/yso/p13397], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], opintokeskukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p18882],
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan opintokerhomuotoisen aikuiskasvatustyön kehitystä ja ongelmia viimeisten vuosien aikana. Tarkastelun kohteena on opintokerhojen määrällinen kehitys ja kehitykseen johtaneet syyt. Toiseksi artikkelissa tarkastellaan sitä kuvaa, mikä opintokerhosta muodostuu vuonna 1987 tehdyn Maaseudun Sivistysliiton opinto-ohjaajille suunnatun kyselytutkimuksen välityksellä. Opintokerhotyö on kohdannut voimakkaan määrällisen laskun samalla, kun kerho työmuotona on irtoamassa perinteisistä juuristaan, yhteiskunnallisesti orientoituvista järjestöistä. Opintokerhotyössä vallitsee entistä voimakkaammin eriytyminen yhtäältä sosiaalisten organisaatioiden suuntaan ja toisaalta opinnollisesti orientoituvien vaikuttajaryhmien suuntaan. Artikkelissa asetetaan perusongelmaksi opintokerhon integroimisen mahdollisuus osaksi yhteiskuntamme laajempaa kasvatusjärjestelmää.
Viittaaminen
Lahti, U. (1988). Tarkastelupisteessä opintokerho. Aikuiskasvatus, 8(3), 20–22. https://doi.org/10.33336/aik.96569