Valikoitumisvirhe tulosevaluaatiotutkimuksessa

  • Albert Tuijnman Stockholms universitet
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], aikuisopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p13283], vaikuttavuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p1655], arviointitutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10223], tutkimusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p415], valikoitumisvirheet, opiskelijavalinnat [http://www.yso.fi/onto/yso/p4435]

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan analyysimenetelmiä valikoitumisvirheen poistamiseksi aikuisopetusohjelmien vaikutuksia estimoitaessa. Aikuisopiskelijat eroavat yleensä monissa suhteissa niistä, jotka eivät osallistu aikuisopiskeluun. Tästä aiheutuu metodologisia ongelmia estimoitaessa opetuksen vaikutusta yksilöihin ja yhteiskuntaan. Opiskeluun valikoitumisesta aiheutuvia virhelähteitä ei voida olla ottamatta huomioon tutkimuksessa.

Kirjoittajan esittely

Albert Tuijnman, Stockholms universitet

fil.kand., Tukholman yliopiston kansainvälisen kasvatuksen laitoksen tutkija

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 1, 1988
Viittaaminen
Tuijnman, A. (1988). Valikoitumisvirhe tulosevaluaatiotutkimuksessa . Aikuiskasvatus, 8(4), 11–. https://doi.org/10.33336/aik.96581