Kansainvälisyyskasvatus aikuiskasvatuksessa

kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia

  • Seppo Ylinen Työväen Sivistysliitto TSL ry
Avainsanat: kansainvälisyyskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p13401], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], kehitysyhteistyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p3845], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], ongelmalähtöinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p5918]

Abstrakti

Artikkelissa pohditaan, miksi kansainvälisyyskasvatus on tarpeellista tämän päivän maailmassa ja mitkä seikat täytyy ottaa huomioon sitä järjestettäessä. Tarkastelun lähtökohtana on Työväen Sivistysliiton piirissä harjoitettu kehitysyhteistyö ja siitä saadut kokemukset. Kirjoittajan mukaan opiskelijoille on luotava kansainvälisyyskasvatuksen yhteydessä tilaisuus testata omia käsityksiään ja kokemuksiaan sekä tarjota heille omakohtainen mahdollisuus osallistua itse kehitysyhteistyöhön. Opetuksessa tulee kiinnittää erityisesti huomiota motivointiin, toiminnallisuuteen, havainnollisuuteen ja toiminnan arviointiin. Ongelmana kansalaisjärjestöjen kansainvälisyyskasvatuksen kehittämisessä kirjoittaja pitää resurssien vähäisyyttä.

Kirjoittajan esittely

Seppo Ylinen, Työväen Sivistysliitto TSL ry
pedagoginen sihteeri, Työväen Sivistysliitto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 1989
Viittaaminen
Ylinen, S. (1989). Kansainvälisyyskasvatus aikuiskasvatuksessa: kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia. Aikuiskasvatus, 9(3), 109–114. https://doi.org/10.33336/aik.96627