Kansainvälisyyskasvatus aikuiskasvatuksessa
kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia
Avainsanat:
kansainvälisyyskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p13401], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], kehitysyhteistyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p3845], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], ongelmalähtöinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p5918]
Abstrakti
Artikkelissa pohditaan, miksi kansainvälisyyskasvatus on tarpeellista tämän päivän maailmassa ja mitkä seikat täytyy ottaa huomioon sitä järjestettäessä. Tarkastelun lähtökohtana on Työväen Sivistysliiton piirissä harjoitettu kehitysyhteistyö ja siitä saadut kokemukset. Kirjoittajan mukaan opiskelijoille on luotava kansainvälisyyskasvatuksen yhteydessä tilaisuus testata omia käsityksiään ja kokemuksiaan sekä tarjota heille omakohtainen mahdollisuus osallistua itse kehitysyhteistyöhön. Opetuksessa tulee kiinnittää erityisesti huomiota motivointiin, toiminnallisuuteen, havainnollisuuteen ja toiminnan arviointiin. Ongelmana kansalaisjärjestöjen kansainvälisyyskasvatuksen kehittämisessä kirjoittaja pitää resurssien vähäisyyttä.
Viittaaminen
Ylinen, S. (1989). Kansainvälisyyskasvatus aikuiskasvatuksessa: kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia. Aikuiskasvatus, 9(3), 109–114. https://doi.org/10.33336/aik.96627