Opiskelijoiden aikuistuminen ja korkeakoulujen avautuminen

Avainsanat: korkea-asteen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3390], täydennyskoulutuskeskukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p17181], ammatillinen aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4163], täydennyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p6266], osaamisen kehittäminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p38391], kesäyliopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p11391], korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p1030], avoin korkeakoulu [http://www.yso.fi/onto/yso/p15998], työllisyyskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4162]

Abstrakti

Artikkelissa käsitellään yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten syntyä, tehtäviä ja nykytilaa. Aikuisten täydennyskoulutus on keskusten myötä tullut yliopistojen neljänneksi päätehtäväksi tutkimuksen, siihen liittyvän opetuksen ja tutkijakoulutuksen rinnalle. Samalla täydennyskoulutuksen laajeneminen edustaa alueellisen korkeakoulupolitiikan ”toista aaltoa” korkeakoululaitoksen 1960- ja 70-lukujen alueellisen laajenemisen jälkeen. Täydennyskoulutuskeskusten toiminta on samalla avaamassa suljettua, elitististä yliopistoamme aikuisille, työssä käyville kansalaisille sekä yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa.

Kirjoittajien biografiat

Osmo Kivinen, Turun yliopisto

VTT, dosentti, koulutussosiologian tutkimusyksikkö, Turun yliopisto

Risto Rinne, Turun yliopisto

KT, apulaisprofessori, koulutussosiologian tutkimusyksikkö, Turun yliopisto

Kari Hyppönen, Turun yliopisto

VTT, dosentti, koulutussosiologian tutkimusyksikkö, Turun yliopisto

Viittaaminen
Kivinen, O., Rinne, R., & Hyppönen, K. (1991). Opiskelijoiden aikuistuminen ja korkeakoulujen avautuminen. Aikuiskasvatus, 11(1), 24–33. https://doi.org/10.33336/aik.96719