Amerikkalainen kasvatussosiologia, nyt!
Avainsanat:
kasvatussosiologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p20192],
Abstrakti
Amerikkalaisella kasvatussosiologialla on pitkä historia. Vuosisadan vaihteessa syntynyt pedagoginen sosiologia alkoi korkein odotuksin, mutta sisälsi vähän korkeatasoista tutkimusta. Utopia muuttui tragediaksi, joka päättyi kasvatustieteilijäin ja sosiologien paluuseen omiin emotieteisiinsä. Tuoreempi kasvatussosiologinen tutkimus jakaantuu valtavirtaan (funktionalismiin) ja radikaaleihin – tai eurooppalaisittain kriittisiin – teorioihin. Edellisen vahva puoli on empiiristen menetelmien käyttö ja jälkimmäisen vakava pyrkimys rakentaa teoria. Artikkelissa kerrotaan ensimmäisiä tuloksia kymmenen tutkijan teemahaastattelusta. He kertovat ammatillisesta identiteettikuvastaan, arvioivat kasvatussosiologian tilaa ja haasteita sekä kertovat käsityksensä amerikkalaisen yhteiskunnan ja koulutuksen muutoksesta. Lopuksi pohditaan kasvatussosiologian tulevaisuutta. Kirjoituksesta on löydettävissä rinnastuksia meidän tilanteeseemme.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Feb 15, 1991
Viittaaminen
Antikainen, A. (1991). Amerikkalainen kasvatussosiologia, nyt!. Aikuiskasvatus, 11(1), 34–38. https://doi.org/10.33336/aik.96720