Henkisen kehityksen kaksi mallia

  • Zbigniew Pietrasiński Uniwersytet Warszawski (Varsovan yliopisto)
  • Eeva Siirala
  • Timo Toiviainen
Avainsanat: henkinen kasvu [http://www.yso.fi/onto/yso/p3305], kasvatuspsykologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p16586], viisaus [http://www.yso.fi/onto/yso/p11362], tieteellinen tieto [http://www.yso.fi/onto/yso/p7837], selviytyminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p11867]

Abstrakti

Henkisen kehityksen kaksi mallia. Kirjoittajan tarkoittamista henkisen kehityksen kahdesta mallista toinen on vallitseva kasvatuksen malli, joka asettaa intellektuaalisen kasvatuksen päätavoitteiksi laajan tieteellisen tiedon varaston sekä asiantuntemuksen käytön ongelmaratkaisuissa. Sen ansiosta on tiede ja tekniikka kehittyneet suunnattomasti aina renessanssista lähtien. Toista mallia kirjoittaja luonnehtii antiikin henkisen kasvun malliksi, ”viisauden malliksi”. Artikkelissa eritellään näin mallien käyttökelpoisuutta – viisauden osalta erityisesti luovaa selviytymiskykyä – ihmisen elämäntilanteissa ja elämän kulussa. Kirjoittaja konstruoi henkisen kasvun mallien pohjalta edelleen synteesin, kaksinapaisen asiantuntemuksen mallin.

Kirjoittajan esittely

Zbigniew Pietrasiński, Uniwersytet Warszawski (Varsovan yliopisto)

filosofian tohtori, psykologian professori, psykologian laitos, Warsovan yliopisto

Viittaaminen
Pietrasiński, Z., Siirala, E., & Toiviainen, T. (1992). Henkisen kehityksen kaksi mallia. Aikuiskasvatus, 12(1), 11–15. https://doi.org/10.33336/aik.96786