Eurooppalaista aikuiskasvatuspolitiikkaa etsimässä

  • Eero Pantzar Tampereen yliopisto
Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], tasa-arvo [http://www.yso.fi/onto/yso/p2399], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], yhdenvertaisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p17567],

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan Euroopan yhteisön jäsenmaiden kansallisia aikuiskoulutuspolitiikan suuntia ja suosituksia. Yhteisön 1990-luvun aikuiskoulutuspolitiikan päälinjoiksi. Vertailevan aikuiskasvatuksen alueelle sijoittuvassa artikkelissa arvioidaan myös suomalaista aikuiskasvatusta eurooppalaisesta näkökulmasta. Aikuiskasvatuksen kasvava merkitys on oivallettu koko EY:n alueella. Levottoman maanosan monikasvoisen, kansallisiin ratkaisuihin voimakkaasti tukeutuvan aikuiskasvatuksen johtaminen yhteisen aikuiskoulutuspolitiikan alle näyttää mahdottomalta. Siihen ei näytä myöskään pyrittävän. Enemmänkin on kysymys sivistyksellisen tasa-arvon laajasta eurooppalaisesta tulkinnasta ja jäsenmaiden velvoittamisesta suuntaa edistävän politiikan taakse. Vertailussa muun Euroopan kanssa suomalainen aikuiskasvatus ja aikuiskoulutuspolitiikka näyttävät menestyvän hyvin.

Kirjoittajan esittely

Eero Pantzar, Tampereen yliopisto
aikuiskasvatuksen va. apulaisprofessori, kasvatustieteiden laitos, Tampereen yliopisto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Mar 1, 1993
Viittaaminen
Pantzar, E. (1993). Eurooppalaista aikuiskasvatuspolitiikkaa etsimässä. Aikuiskasvatus, 13(1), 15–20. https://doi.org/10.33336/aik.96856