Elämänkulku, sukupolvet ja koulutus nyky-Suomessa

  • Ari Antikainen Joensuun yliopisto
  • Jarmo Huotsonen Joensuun yliopisto
  • Hannu Huotelin Joensuun yliopisto
  • Juha Kauppila Joensuun yliopisto

Abstrakti

Artikkelissa kerrotaan elämäkertametodia Koulutuksen merkitystä etsimässä -projektin tekemistä havainnoista ja tulkinnoista koulutuksesta ja oppimisesta suomalaisten elämässä. Tutkimuksen aineisto on kerätty elämäkerta- ja teemahaastatteluin.
Kirjoituksessa esitetään tulkinta kolmesta elossa olevasta koulutussukupolvesta: 1. sodan ja niukan koulutuksen, 2. rakennemuutoksen ja kasvavien koulutusmahdollisuuksien ja 3. hyvinvoinnin ja monien koulutusvalintojen sukupolvesta. Sukupolviaseman tasolla koulutuksen merkitys on muuttunut ihanteesta itsestäänselvyydeksi. Koulun aseman ja työmarkkinoiden muutoksen ohella elämänkulun institutionaalistumisen katsotaan selittävän koulutuksen subjektiivisen merkityksen menetystä.
Koulutuksen ja identiteetin rakentumisen yhteyttä tarkastellaan elämänkertomuksen eri vaiheissa esiintyvien minän/itsen tyypitysten valossa. Tyypitykset erosivat mm. sukupolven ja koulutusstatuksen mukaan. Merkittäviksi oppimiskokemuksiksi määriteltiin elämänkulkua ohjanneet ja mahdollisesti identiteettiä tai suhdetta siihen muuttaneet oppimiskokemukset. Juuri yksikään merkittävä oppimiskokemus ei ollut tapahtunut yksinomaan oppilaan roolissa koulussa.

Kirjoittajien biografiat

Ari Antikainen, Joensuun yliopisto
YTT, professori, sosiologian laitos, Joensuun yliopisto
Jarmo Huotsonen, Joensuun yliopisto
YTK, tutkija, sosiologian laitos, Joensuun yliopisto
Hannu Huotelin, Joensuun yliopisto
YTK, tutkija, sosiologian laitos, Joensuun yliopisto
Juha Kauppila, Joensuun yliopisto
FK, tutkija, sosiologian laitos, Joensuun yliopisto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1994
Viittaaminen
Antikainen, A., Huotsonen, J., Huotelin, H., & Kauppila, J. (1994). Elämänkulku, sukupolvet ja koulutus nyky-Suomessa. Aikuiskasvatus, 14(2), 102–112. https://doi.org/10.33336/aik.96935