Oliko ammattikorkeakoulujen perustaminen yhteiskunnallinen kokeilu?

  • Osmo Lampinen Humak-ammattikorkeakoulu
Avainsanat: ammattikorkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p10564], koulutusjärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p248], korkeakouluhallinto [http://www.yso.fi/onto/yso/p18121], ammatillinen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9700], yhteiskuntakehitys [http://www.yso.fi/onto/yso/p9763], korkea-asteen koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p3390], koulutuskokeilut [http://www.yso.fi/onto/yso/p24394], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], tutkintojärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p12838], ammattikorkeakoululaki [http://www.yso.fi/onto/yso/p13036]

Abstrakti

Ammattikorkeakoulu-uudistus markkinoitiin kokeiluna. Kokeilulaki säädettiin vuonna 1991 ja ensimmäiset kokeilut pääsivät alkamaan syksyllä 1992. Alkuperäisenä ajatuksena oli jatkaa kokeilua vuosituhannen loppuun saakka, minkä jälkeen olisi tehty päätökset vakinaiseen ammattikorkeakoulujärjestelmään siirtymisestä. Paine pysyvään ammattikorkeakoulujärjestelmään siirtymiseksi kasvoi kuitenkin nopeasti ja ensimmäiset ammattikorkeakoulut vakinaistettiin jo vuonna 1996. Seuraavassa on tarkoitus kysyä, missä määrin uudistusta voi pitää aitona yhteiskunnallisena kokeiluna.

Kirjoittajan esittely

Osmo Lampinen, Humak-ammattikorkeakoulu

rehtori, Humak-ammattikorkeakoulu

Osasto
Katsaukset
Julkaistu
Sep 15, 2001
Viittaaminen
Lampinen, O. (2001). Oliko ammattikorkeakoulujen perustaminen yhteiskunnallinen kokeilu?. Aikuiskasvatus, 21(3), 229–235. https://doi.org/10.33336/aik.112186