Erilaista etnografiaa?
Kehitysvammaiset nuoret etnografisen kenttätyön osallistujina
DOI:
https://doi.org/10.30666/elore.79016Abstract
Min artikel baserar sig på fältarbeten jag gjorde under åren 2009–2012 tillsammans med ungdomar i högstadieåldern. Jag studerade hur ungdomarnas sociala relationer formades under deras treåriga högstadietid. När jag inledde mitt fältarbete var min huvudsakliga fråga hur eventuella upplevelser av olikhet i den egna sociala omgivningen formar ungdomarnas umgänge med varandra. En av de grupper som deltog i min forskning var en specialklass för utvecklingsstörda, och sju av eleverna som gick i den. Med de här eleverna gjorde jag etnografiskt fältarbete både i form av deltagande observation och genom intervjuer. Fältarbetet i sig och karaktären av den information som jag fick genom det är i fokus för den här artikeln. Kommunikationen mellan forskaren och de som deltog i studien påverkas av olikheten, som var en följd av de studerades utvecklingsstörningar. Jag dekonstruerar min fältarbetesprocess genom att analysera de faktorer som jag nu i efterhand ser att definierar mitt arbete både vad gäller utgångspunkter och hur det genomfördes i praktiken. Jag studerar hur det här har påverkat mitt forskningsmaterial och gjort att det ser ut som det gör. Faktorer som studeras är forskarens vetenskapstraditioner, valda synvinklar och metoder, samt framför allt kommunikationen mellan forskaren och de som deltog i studien. Det speciella med den här kommunikationen är de utvecklingsstördas olika språk- och kommunikationsförmågor, där olikheterna mellan forskare och studiedeltagare synliggör ett asymmetriskt kommunikationsmönster. Min forskning ligger i skärningspunkten mellan handikappforskning och ungdomsforskning. Min bakgrund som etnolog påverkar mina tolkningar, liksom också möjligheterna och begränsningarna som etnografiska metoder medför. Mitt mål är att göra de ungas egen erfarenhetsvärld synlig och begriplig. Men också förutsättningen för detta, den etnografiska förhandlingsprocessen, påverkas av kommunikationen mellan forskaren och de studerade. En av de mest centrala frågorna här är hur man kan visa respekt för de enskilda unga och samtidigt studera deras upplevelser ur ett olikhetsperspektiv, det vill säga, utgående från deras utvecklingsstörning. Enligt mig är frågan både forskningsetiskt och metodologiskt intressant.##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Tidskriften följer den så kallade "diamantmodellen" för öppen publicering: tidskriften tar inte ut några avgifter från författarna, och de publicerade texterna är omedelbart fritt tillgängliga på vetenskapstidskrifternas Journal.fi-plattform. Genom att skicka in en artikel till Elore för publicering godkänner författaren från och med september 2024 att verket publiceras under licensen CC BY 4.0. Enligt licensen får andra kopiera, sprida, distribuera och visa det upphovsrättsskyddade verket och eventuella bearbetade versioner av det, under förutsättning att de anger licensen, den ursprungliga publikationen (länk eller referens) och författaren som originalupphovsperson. Alla gjorda ändringar måste anges.
Upphovsrätten till texterna förblir hos författarna, och parallellpublicering är tillåtet. Detta gäller även texter som publicerats före september 2024. Publiceringsinformationen från Elore ska synas i parallellpubliceringen.
Användningslicensen för metadata till publicerade artiklar är Creative Commons CC0 1.0 Universal.