Terveyskasvatuskampanjoiden vaikuttavuus lähtökohtana McGuiren informaatioprosessimalli
Abstrakti
Pääasiassa joukkotiedotukseen tukeutuvat terveyskasvatuskampanjat ovat suosittu tapa pyrkiä muuttamaan väestön terveyskäyttäytymistä. Kampanjoiden vaikuttavuuden arviointimenetelmiä on kehitetty 1960-luvulta lähtien. Vaikuttavuuteen yhteydessä olevia tekijöitä ei kuitenkaan tunneta riittävästi, jotta niitä pystyttäisiin tehokkaasti kontrolloimaan. Tämän katsauksen tavoitteena on tarkastella tunnettuja tekijöitä kampanjasuunnittelun näkökulmasta. Lähtökohtana tarkastelulle on McGuiren informaatioprosessimalli. Mallin mukaan asenteiden ja käyttäytymisen muuttaminen on monivaiheinen, hierarkinen prosessi, jossa pelkkä tiedon jakaminen ei välttämättä muuta terveyskäyttäytymistä. Kampanjoiden onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä tarkastellaan kampanjan suunnittelua ja formatiivista arviointia, joukkoviestintää ja yhteiskunnallisia tekijöitä sekä viestintätilanteen osatekijöitä.