Korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisten suhteiden yhteys opiskeluajan stressiin

Kirjoittajat

  • Kristina Kunttu
  • Riitta Ollitervo-Peltonen
  • Eila Seppänen
  • Virpi Ahola

Abstrakti

Seurantatutkimuksessa tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden stressikokemusten pysyvyyttä, stressin aiheuttajia sekä ensimmäisen vuoden sosiaalisten suhteiden vaikutusta myöhempään stressikokemukseen. Aineistona oli turkulaisen 5-vuotisen opiskelijoiden terveystutkimuksen vastaajat (N = 567). Vähäinen stressin kokemus osoittautui melko pysyväksi, kun taas runsas stressi vaihteli useammin opintojen aikana. Yleisiä stressitekijöitä olivat opintojen hallinta, esiintyminen sekä erityisesti naisilla tulevaisuuden suunnittelu ja omien kykyjen arviointi. Ensimmäisen vuoden hyvä sosiaalinen tuki vähensi stressiä koko seurantajakson ajan verrattuna puutteelliseen tukeen. Runsasta stressiä ennustivat järjestötoiminnan ulkopuolelle jääminen, heikko keskustelutuki sekä naisilla pienet sosiaaliset verkostot ja sekakoosteiset lähitukiverkostot.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2002-12-01

Viittaaminen

Kunttu, K., Ollitervo-Peltonen, R., Seppänen, E., & Ahola, V. (2002). Korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisten suhteiden yhteys opiskeluajan stressiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 39(4), 263–272. https://doi.org/10.23990/sa.152388