Vaikuttavatko seksuaaliopetus ja seksuaalivalistuslehti nuorten seksuaaliterveystietoihin?
Abstrakti
Seksuaaliopetuksen, muiden terveysopetusjaksojen ja STM:n nuorille postittaman seksuaalivalistuslehden lukemisen yhteyttä seksuaaliterveystietoihin tutkittiin kouluterveyskyselyjen vuosien 1998 ja 1999 8. ja 9. luokkien aineistossa (N= 91 792). Seksuaaliterveystietoja mitattiin seitsemällä osiolla. Logistisessa regressioanalyysissa kontrolloitiin aikaisemmassa tutkimuksessa seksuaaliterveystietoihin merkitsevissä yhteyksissä olleet sosiodemografiset taustatekijät ja seksuaalikokemukset. 65 % oppilaista ilmoitti osallistuneensa erityisesti seksuaaliopetukseen suunnitelluille oppitunneille kuluneen lukuvuoden aikana. Seksuaalivalistuslehden tunsi 84 % yhdeksasluokkalaisista, joista 44 % ilmoitti selailleensa ja 30 % lukeneensa lehden lähes kokonaan. Muut terveysopetuksen opintojaksot tavoittivat noin neljänneksen oppilaista. Seksuaaliterveystiedot arvioitiin heikoiksi 53 %:lla pojista ja 34 %:lla tytöistä kahdeksannella, ja vastaavasti 35 %:lla ja 16 %:lla yhdeksännellä luokalla. Oppilaan oma ilmoitus koulussa saamastaan seksuaaliopetuksesta ja seksuaalivalistuslehden lukemisesta olivat voimakkaasti yhteydessä seksuaaliterveystietoihin. Muu terveysopetus ei ollut yhteydessä seksuaaliterveystietoihin. Miten vähäinenkin seksuaaliopetus koulussa vähentää merkittävästi niiden nuorten osuutta, joiden seksuaaliterveystiedoissa on puutteita. Seksuaalivalistuslehden lukemisen voimakas yhteys tietoihin 9. luokan päättyessä osoittaa, että yläasteen seksuaaliopetus jättää merkittäviä ja helposti korjattavissa olevia puutteita nuorten seksuaaliterveystietoihin.