Rohtoja ikääntyneille
Lääkemainonta et-lehdessä
Abstrakti
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millaista kuvaa lääkkeistä, niiden käytöstä ja käyttäjistä on rakennettu et-lehdissä vuosina 1986 ja 1996 julkaistuissa lääkemainoksissa. Mainosten kuvitusta hallitsivat vuonna 1986 tuotekuvat, kun taas vuonna 1996 naisten kuvat olivat enemmistönä. Naisten kuvissa esiteltiin laajasti naisen elämän erilaisia ulottuvuuksia, kun taas harvat miesten kuvat ilmensivät vuonna 1986 auktoriteettia ja vuonna 1996 huumoria. Mainosten tekstianalyysissä aineisto jakautui kolmeen ryhmään niiden keskeisen retoriikan perusteella. Ennaltaehkäisy-ryhmän mainosten retoriikka keskittyi korostamaan elimistön rappeutumisen ehkäisemistä. Hoito-ryhmässä mainostajan tehtävänä oli houkutella lukija koettamaan uutta tuotetta jo havaitsemansa oireen hoitoon. Sairaus-ryhmän mainoksissa tuotettiin ehkä vähäiseksi koetusta vaivasta hoitoa vaativa oire.