Ohjaustyylit koululaisten napostelutottumuksia koskevassa suun terveysohjauksessa

Kirjoittajat

  • Kirsti Kasila
  • Marita Poskiparta
  • Tarja Kettunen
  • Ilpo Pietilä

Abstrakti

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koululaisten napostelutottumuksia koskevaa ohjauskeskustelua suun terveydenhuollossa. Erityisesti tutkittiin, millaisia ohjaustyylejä ohjaajat käyttivät keskusteluissa. Tutkimusaineisto koostui 11-12-vuotiaiden koululaisten (n=29) ja suuhygienistien (n=4) välisistä, nauhoitetuista ohjaustilanteista keväältä 2002. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että ohjauskeskusteluissa käytettiin sekä ohjeistavaa että ohjaavaa tyyliä. Keskustelujen alkuosa, napostelutottumusten kartoittaminen ja muutostarpeiden arvioiminen, toteutettiin ohjaajalähtöisesti ja rutiininomaisesti. Jatkokeskustelussa ohjaajat tasapainottelivat ohjaustyylien välillä: yhtäältä ohjaajat kertoivat, mitä koululaisten tulisi tehdä ja miksi, mutta toisaalta kysyivät koululaisten omaa näkemystä muutoksesta. Usein ohjaajien neuvot olivat ehdollisia sille, että koululaiset itse päätyvät omassa pohdinnassaan noudattamaan neuvoja. Tutkimus tuo esiin terveysohjauksen kehittämishaasteita erityisesti vastavuoroisen muutostarpeen määrittämisen osalta. Lisäksi tutkimus valottaa vastavuoroista tavoitteen asettamista ohjaavan toiminnan avulla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2009-03-12

Viittaaminen

Kasila, K., Poskiparta, M., Kettunen, T., & Pietilä, I. (2009). Ohjaustyylit koululaisten napostelutottumuksia koskevassa suun terveysohjauksessa. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 46(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/1780