Draama-intervention vaikutus 4.- ja 5.-luokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin

Kirjoittajat

  • Johanna Kemppainen
  • Katja Joronen
  • Anja Rantanen
  • Marja-Terttu Tarkka
  • Päivi Åstedt-Kurki

Abstrakti

Tutkimushankkeen tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa draamamenetelmiin pohjautuva ohjelma, joka tukee lasten sosio-emotionaalista hyvinvointia. Tässä artikkelissa kuvataan opettajien arvioita 4. ja 5. luokan oppilaiden sosiaalisesta kompetenssista ennen draamaohjelmaa ja sen jälkeen lukuvuonna 2007 – 2008. Tutkimus toteutettiin kontrolloituna pitkittäistutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastausprosentti oli 71. Tyttöjen ja poikien sosiaaliset taidot olivat samansuuntaisia, mutta pojilla esiintyi antisosiaalista käyttäytymistä merkittävästi enemmän kuin tytöillä (p < 0.01). Draamaohjelmaan osallistuneiden oppilaiden (n = 78) sosiaaliset taidot paranivat, kun ne verrokeilla (n = 56) puolestaan heikkenivät (MANOVA, p = 0.04). Oppilaiden antisosiaalinen käyttäytyminen pysyi harvinaisena ohjelmaan osallistuneiden kohdalla lukuvuoden aikana, mutta verrokkiryhmässä antisosiaalinen käyttäytyminen lisääntyi (MANOVA, p < 0.001). Tulokset antavat viitteitä siitä, että draaman avulla on mahdollista vahvistaa oppilaiden sosiaalista kompetenssia, erityisesti empatiakykyä.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2010-09-15

Viittaaminen

Kemppainen, J., Joronen, K., Rantanen, A., Tarkka, M.-T., & Åstedt-Kurki, P. (2010). Draama-intervention vaikutus 4.- ja 5.-luokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 47(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/3622