Miten lääketieteen ja hoitotyön opiskelijat hahmottavat oman ja muiden ammattiryhmien roolin terveydenhuollon moniammatillisessa työkentässä

Kirjoittajat

  • Pekka T. Jaatinen
  • Ulla Saxen
  • Marjatta Häsänen

Abstrakti

Poriin valmistui kesällä 2005 opetuskäyttöön suunniteltu opetusterveyskeskus. Ensimmäiset Turun yliopiston lääketieteen opiskelijat tulivat sinne elokuussa 2005. Marraskuusta 2005 alkaen myös Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja – ja terveydenhoitajaopiskelijoita tuli opetusterveyskeskukseen käytännön harjoittelujaksolle. Tämä mahdollisti lääketieteen ja hoitotyön opiskelijoiden yhteisharjoittelun. Puolentoista vuoden ajan marraskuusta 2005 toukokuuhun 2007 opiskelijat täyttivät IEPS (Interdisciplinary Education Perception Scale) kyselylomakkeen. Lomakkeella selvitettiin miten lääketieteen ja hoitotyön opiskelijat hahmottavat oman ja muiden ammattiryhmien roolin terveydenhuollon moniammatillisessa työkentässä. Lomake käännettiin suomeksi ja tehtiin suomalaisiin olosuhteisin alkuperäistä paremmin soveltuva kysymysten ryhmittelyehdotus. Kummankin alan opiskelijat tiedostivat hyvin tarpeen tehdä yhteistyötä eri ammattiryhmien välillä ja että heidän on luotettava muiden ammattiryhmien työhön. Lääketieteen ja hoitotyön opiskelijoiden ajattelutavoissa oli vain pieniä eroja. Molemmat opiskelijaryhmät tiedostivat hyvin olevansa valmistumassa ammatteihin, joissa keskinäinen yhteistyö on välttämätöntä. Lääketieteen opiskelijat kokivat, että heidän ammattikuntansa status on muita korkeampi. Hoitotyön opiskelijat puolestaan kokivat lääketieteen opiskelijoitakin selvemmin, että heidän ammattikuntansa on äärimmäisen pätevää.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-09-02

Viittaaminen

Jaatinen, P. T., Saxen, U., & Häsänen, M. (2008). Miten lääketieteen ja hoitotyön opiskelijat hahmottavat oman ja muiden ammattiryhmien roolin terveydenhuollon moniammatillisessa työkentässä. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 45(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/596