Draamaohjelman vaikutus oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin ja kiusaamiskokemuksiin alakoulussa

Kirjoittajat

  • Katja Joronen
  • Anne Konu
  • Sally Rankin
  • Päivi Åstedt-Kurki

Abstrakti

Draamamenetelmiä käytetään yleisesti lasten terveyden edistämisen ohjelmissa. Kuitenkin näytöt menetelmien vaikuttavuudesta ovat vähäiset. Tässä artikkelissa kuvataan koulussa toteutetun draamaohjelman vaikutuksia 4.–5.-luokkien (keski-ikä 10,4 vuotta) oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin ja koulukiusaamiskokemuksiin. Oppilaat (N=190) rekrytoitiin kahdesta yhtenäiskoulusta ja jaettiin kahteen ryhmään: ohjelma- tai kontrollikouluun. Draamaohjelma sisälsi luokkahuonedraamatilanteita, kotiharjoituksia ja vanhempainiltoja lukuvuonna 2007–2008. Aineisto kerättiin ennen draamaohjelmaa ja ohjelman jälkeen kyselylomakkeilla (n=134). Vastausprosentti oli 71. Ohjelmakoulun oppilaiden arviot luokan sosiaalisista suhteista paranivat, kun taas kontrollikoulussa ne pysyivät samalla tasolla; ajan ja ryhmän yhteisvaikutus lähestyi tilastollista merkitsevyyttä (p=0.065). Myönteinen vaikutus sosiaalisiin suhteisiin oli tilastollisesti merkitsevä luokissa, joissa ohjelma toteutettiin intensiivisesti (p=0.011). Kiusaamiskokemukset vähenivät alku- ja loppumittauksen välillä ohjelmaryhmässä (p<0.05).
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-08

Viittaaminen

Joronen, K., Konu, A., Rankin, S., & Åstedt-Kurki, P. (2013). Draamaohjelman vaikutus oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin ja kiusaamiskokemuksiin alakoulussa. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 50(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sla/article/view/8717