Oppimistutkimuksen aikaansaamaa

  • Eero Ropo
Avainsanat: Oppimisvaikeudet ja opetuksen kehittäminen, kirja-arvostelut [http://www.yso.fi/onto/yso/p3537], oppimisvaikeudet [http://www.yso.fi/onto/yso/p5302], työnohjaus [http://www.yso.fi/onto/yso/p297], tutkimusraportit [http://www.yso.fi/onto/yso/p236]

Abstrakti

Oppimisvaikeudet ja opetuksen kehittäminen: katsaus Turun yliopiston Oppimistutkimuskeskuksen toimintaan ja tutkimukseen, toim. Marja Vauras (1993)

”Oppimisvaikeudet eivät ole yksilön ominaisuuksia, vaan systeemisen tarkastelutavan mukaan ne ovat syntyneet vuorovaikutusjärjestelmän sisällä ja siksi koko järjestelmä on niistä vastuussa. Eikö nyt olisi otollinen aika käynnistää keskustelu kouluoppimisen kehittämisestä lähemmäs luonnollista oppimista, jossa esimerkiksi tavoitteiden asettelu lähtee lapsen tai nuorenomista intresseistä? Vaikka tutkijat luotaavatkin tulevaisuuteen, jäävät ideat mielestäni puolitiehen mm. siksi, että lähtökohta on oppilaita sopeuttava toimintamalli”, kirjoittaa Eero Ropo arviossaan.

Osasto
Kirja-arvioita
Julkaistu
tammi 1, 1995
Viittaaminen
Ropo, E. (1995). Oppimistutkimuksen aikaansaamaa. Aikuiskasvatus, 15(1), 50–52. https://doi.org/10.33336/aik.92308