Koulutus valtautumisen mahdollistajana?

elämäkertanäkökulma lappilaisten maaseudun naisten koulutukseen

  • Seija Keskitalo-Foley Lapin yliopisto
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], naiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p16991], maaseutu [http://www.yso.fi/onto/yso/p13777], koulutuksen vaikuttavuus, elämäkertatutkimus, Lappi, vaikuttavuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p1655]

Abstrakti

Artikkeli perustuu kirjoittajan tekemään tutkimukseen, missä hän kokosi elämänkertahaastatteluin koulutuskertomuksia sekä lapsuuden- ja nuoruudenaikaisista koulunkäynnistä että aikuisopiskelusta. Tutkimukseen osallistui kymmenen maaseudun pienissä kylissä elävää, 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa syntynyttä lappilaista naista. Tutkimuksessaan kirjoittaja jäljitti valtautumisen ideaa ja prosessia, missä hän ymmärtää valtautumisella emansipoitumista sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Kirjoittaja jäsentää naisten aikuiskoulutuskokemukset kolmeen valtautumisen mahdollistamaan piirteeseen: 1. myönteiseen vuorovaikutukseen opiskelija-opettaja suhteessa, 2. kokemuksien jakamiseen ja opiskelijaryhmän tukeen sekä 3. uuden suhteen luomiseen omaan itseen ja oppimiseen.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 15, 2000
Viittaaminen
Keskitalo-Foley, S. (2000). Koulutus valtautumisen mahdollistajana? elämäkertanäkökulma lappilaisten maaseudun naisten koulutukseen. Aikuiskasvatus, 20(1), 4–11. https://doi.org/10.33336/aik.93261