Aikuisopiskelun ohjauksesta : salmiakkimallin neljä peruskäsitettä

  • Kristiina Karjalainen
  • Leena Klemi
  • Lea Lonka
  • Juha-Matti Saksa
Avainsanat: aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], koulutuksen kehittäminen, oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], itseohjautuvuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p8016], itseopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p14362], opetusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p988], aikuisdidaktiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p4928], viestintätekniikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p10872], oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332], salmiakkimalli

Abstrakti

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa käynnistettiin talvella 2000 työssäkäyville aikuisille suunnattu digitaalisen viestintätekniikan ja tietojohtamisen maisteriohjelma. Tavoitteet asetettiin korkealle niin opiskelijoiden oppimisen, oppimisprosessien, tutkinnon suorittamisajan kuin uusien opintosuuntien kehittämisessä. Uusien prosessien rakentaminen vaati runsaasti työtä sekä yliopiston henkilökunnalta että aikuisopiskelijoilta, mikä näkyi myöhemmin projektin laadussa sekä tuloksellisuudessa. Esittelemme tässä koulutuksen järjestäjän näkökulmasta uuden, innovatiivisen ohjelman rakentamisessa käytettyjä aikuisopiskeluun liittyviä menetelmiä sekä opiskelijoiden kokemuksia.

Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
syys 15, 2004
Viittaaminen
Karjalainen, K., Klemi, L., Lonka, L., & Saksa, J.-M. (2004). Aikuisopiskelun ohjauksesta : salmiakkimallin neljä peruskäsitettä. Aikuiskasvatus, 24(3), 248–254. https://doi.org/10.33336/aik.93571