Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia

oppimispäiväkirja historian opetuksessa käsitteellisen muutoksen välineenä

  • Riitta-Kaarina Kupke
  • Pauliina Pekkarinen
Avainsanat: historianopetus, oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], historianopettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p17451], luennointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p22667], luennot [http://www.yso.fi/onto/yso/p15875], konstruktivismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p8498], oppimistulokset [http://www.yso.fi/onto/yso/p8587], esiintymistaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p565], suullinen ilmaisu [http://www.yso.fi/onto/yso/p561]

Abstrakti

Miten tehdä luennosta, joka edelleen mielletään opettajakeskeiseksi, suulliseksi ja behavioristiseksi opettamisen muodoksi, entistä oppilaskeskeisempi ja osallistuvampi oppimismuoto? Konstruktivismin ydinajatus on behaviorismille päinvastainen: se törmäyttää opiskelijan vanhat käsitykset uuden tiedon kanssa ja siten muuttaa niitä. Yhden luento-opetuksen välineen tarjoaa oppimispäiväkirja, jonka käytöllä on pitkä historia. Kirjoittajien näkökulma on historianopetus yliopistossa.

Osasto
Näkökulmia käytäntöön
Julkaistu
Sep 15, 2005
Viittaaminen
Kupke, R.-K., & Pekkarinen, P. (2005). Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia: oppimispäiväkirja historian opetuksessa käsitteellisen muutoksen välineenä. Aikuiskasvatus, 25(3), 234–242. https://doi.org/10.33336/aik.93637