Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia

oppimispäiväkirja historian opetuksessa käsitteellisen muutoksen välineenä

  • Riitta-Kaarina Kupke
  • Pauliina Pekkarinen

Abstract

Miten tehdä luennosta, joka edelleen mielletään opettajakeskeiseksi, suulliseksi ja behavioristiseksi opettamisen muodoksi, entistä oppilaskeskeisempi ja osallistuvampi oppimismuoto? Konstruktivismin ydinajatus on behaviorismille päinvastainen: se törmäyttää opiskelijan vanhat käsitykset uuden tiedon kanssa ja siten muuttaa niitä. Yhden luento-opetuksen välineen tarjoaa oppimispäiväkirja, jonka käytöllä on pitkä historia. Kirjoittajien näkökulma on historianopetus yliopistossa.

Section
Näkökulmia käytäntöön
Published
Sep 15, 2005
How to Cite
Kupke, R.-K., & Pekkarinen, P. (2005). Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia: oppimispäiväkirja historian opetuksessa käsitteellisen muutoksen välineenä. Aikuiskasvatus, 25(3), 234–242. https://doi.org/10.33336/aik.93637