Lukutaidon käsite Wittgensteinin myöhäisfilosofian valossa

  • Marja Leena Toukonen Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö
Avainsanat: lukutaito [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96992], kirjoitustaito [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y102526], yhteiskuntakehitys [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y100385], valtionmuodostus [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y195101], kehittämisprojektit [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y113633], kehityspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96042], kehitysyhteistyö [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96052], filosofit [http://www.yso.fi/onto/yso/p19124], kielifilosofia [http://www.yso.fi/onto/yso/p14603],

Abstrakti

Artikkelissa eritellään traditionaalisen ja funktionaalisen lukutaidon käsitteitä sekä peilataan lukutaidon käsitettä Ludvig Wittgensteinin ajatusten valossa. Wittgensteinilta kirjoittaja tuo esille mm. kielipelit. Sen mukaan ihminen voi olla ja on lukutaidoton uusien kielipelien suhteen, joiden käsitteistö poikkeaa aiemmin opituista.

Kirjoittajan esittely

Marja Leena Toukonen, Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö
lukutaitovuoden projektisihteeri, Vapaan Sivistystyön Yhteisjärjestö
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 1990
Viittaaminen
Toukonen, M. L. (1990). Lukutaidon käsite Wittgensteinin myöhäisfilosofian valossa. Aikuiskasvatus, 10(2), 82–87. https://doi.org/10.33336/aik.96670