Elämänkulku, sukupolvet ja koulutus nyky-Suomessa
Abstrakti
Artikkelissa kerrotaan elämäkertametodia Koulutuksen merkitystä etsimässä -projektin tekemistä havainnoista ja tulkinnoista koulutuksesta ja oppimisesta suomalaisten elämässä. Tutkimuksen aineisto on kerätty elämäkerta- ja teemahaastatteluin.Kirjoituksessa esitetään tulkinta kolmesta elossa olevasta koulutussukupolvesta: 1. sodan ja niukan koulutuksen, 2. rakennemuutoksen ja kasvavien koulutusmahdollisuuksien ja 3. hyvinvoinnin ja monien koulutusvalintojen sukupolvesta. Sukupolviaseman tasolla koulutuksen merkitys on muuttunut ihanteesta itsestäänselvyydeksi. Koulun aseman ja työmarkkinoiden muutoksen ohella elämänkulun institutionaalistumisen katsotaan selittävän koulutuksen subjektiivisen merkityksen menetystä.
Koulutuksen ja identiteetin rakentumisen yhteyttä tarkastellaan elämänkertomuksen eri vaiheissa esiintyvien minän/itsen tyypitysten valossa. Tyypitykset erosivat mm. sukupolven ja koulutusstatuksen mukaan. Merkittäviksi oppimiskokemuksiksi määriteltiin elämänkulkua ohjanneet ja mahdollisesti identiteettiä tai suhdetta siihen muuttaneet oppimiskokemukset. Juuri yksikään merkittävä oppimiskokemus ei ollut tapahtunut yksinomaan oppilaan roolissa koulussa.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1994
Viittaaminen
Antikainen, A., Huotsonen, J., Huotelin, H., & Kauppila, J. (1994). Elämänkulku, sukupolvet ja koulutus nyky-Suomessa. Aikuiskasvatus, 14(2), 102–112. https://doi.org/10.33336/aik.96935