Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus

Kohti sosiokulttuurista näkökulmaa

Abstract

Itseohjautuvaa oppimista korostetaan etenkin aikuisten elämässä ja työssä. Usein se kuvataan myönteisenä, yksilölähtöisenä toimintana, jonka kautta itseohjautuvat aikuiset innostuvat, tuottavat luovia lopputuloksia ja voivat hyvin. Yksilölähtöisyys jättää kuitenkin huomiotta yhteisöllisyyden ja ympäristön merkityksen. Itseohjautuvaa oppimista tulisi lähestyä enemmänkin sosiokulttuurisesta kuin yksilöllisestä näkökulmasta.

Author Biography

Soila Lemmetty, Jyväskylän yliopisto

KT, tutkija, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

 

Section
Näkökulmia tutkimukseen
Published
Dec 16, 2020
How to Cite
Lemmetty, S. (2020). Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : Kohti sosiokulttuurista näkökulmaa. Aikuiskasvatus, 40(4), 328–332. https://doi.org/10.33336/aik.100538