Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet kuvaa tavoitettaan osallisuutta epämääräisesti ja kapeasti

Abstract

Kotoutumiskoulutuksen uudessa perusteasiakirjassa korostuu osallisuuden käsite. Se jää kuitenkin määrittelemättä: osallisuuteen viitataan sekä kapearajaisesti työmarkkinaosallisuutena että epäsuorasti niin, että käsitteen varsinainen merkitys jää avoimeksi. Tutkimuskirjallisuudessa osallisuus edellyttää laaja-alaista sosiaalis-yhteiskunnallista kuulumista ja yhdenvertaisuutta.

Author Biographies

Miika Kekki, Itä-Suomen yliopisto

YTM, väitöskirjatutkija, yhteiskuntatieteiden laitos

 

 

Reetta Ronkainen, Jyväskylän yliopisto

FM, väitöskirjatutkija, kieli- ja viestintätieteiden laitos

 

 

Tanja Seppälä, Jyväskylän yliopisto

FM, väitöskirjatutkija, Soveltavan kielentutkimuksen keskus

 

 

Marjukka Weide, Jyväskylän yliopisto

VTM, väitöskirjatutkija, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos; apurahatutkija, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingin yliopisto

 

 

Section
Näkökulmia politiikkaan
Published
Jun 14, 2023
How to Cite
Kekki, M., Ronkainen, R., Seppälä, T., & Weide, M. (2023). Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet kuvaa tavoitettaan osallisuutta epämääräisesti ja kapeasti. Aikuiskasvatus, 43(1-2), 90–97. https://doi.org/10.33336/aik.126145