Luottamusta rakentamassa
Media- ja informaatiolukutaito ja kansallinen resilienssi
Abstract
Suomi tunnetaan kansainvälisesti poliittisista ja pedagogisista innovaatioistaan media- ja informaatioluku- eli MIL-taitojen kehittämiseksi. Mediaan kohdistuva lukutaito on esimerkiksi Unescon ja Euroopan unionin keskeisiä politiikkakäsitteitä, jota suositellaan lääkkeeksi informaatiohäiriöihin. Resilienssi erilaisia informaatiohäiriöitä, kuten disinformaatiota, kohtaan on kuitenkin laajempi ilmiö, johon nivoutuu olennaisena luottamuksen kokemus. Esitämme, että resilientissä yhteiskunnassa on keskeistä luottamus niin mediaan ja koko yhteiskuntaan kuin toisiimme. Luottamus ei ole vain yksilön kokemus, vaan sitä voidaan tutkia niin sosiaalisena ilmiönä kuin järjestelmän tasolla. Tarkastelemme media- ja informaatiolukutaidon haasteita resilienssin ja luottamuksen eri tasojen valossa ja havainnollistamme niitä Suomea koskevilla tutkimustuloksilla. Erityisesti affektiivisen polarisaation ja episteemiset yhteisöt ovat ilmiöitä, jotka ovat kiperiä ongelmia jopa media- ja informaatiolukutaidon mallimaassa Suomessa. Tulostemme perusteella resilienssiä tulisi kehittää monitasoisesti, eikä vain yksilön media- ja informaatiolukutaidon kannalta.
Copyright (c) 2024 Minna Horowitz, Janne Matikainen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.