Luottamusta rakentamassa

Media- ja informaatiolukutaito ja kansallinen resilienssi

Abstract

Suomi tunnetaan kansainvälisesti poliittisista ja pedagogisista innovaatioistaan media- ja informaatioluku- eli MIL-taitojen kehittämiseksi. Mediaan kohdistuva lukutaito on esimerkiksi Unescon ja Euroopan unionin keskeisiä politiikkakäsitteitä, jota suositellaan lääkkeeksi informaatiohäiriöihin. Resilienssi erilaisia informaatiohäiriöitä, kuten disinformaatiota, kohtaan on kuitenkin laajempi ilmiö, johon nivoutuu olennaisena luottamuksen kokemus. Esitämme, että resilientissä yhteiskunnassa on keskeistä luottamus niin mediaan ja koko yhteiskuntaan kuin toisiimme. Luottamus ei ole vain yksilön kokemus, vaan sitä voidaan tutkia niin sosiaalisena ilmiönä kuin järjestelmän tasolla. Tarkastelemme media- ja informaatiolukutaidon haasteita resilienssin ja luottamuksen eri tasojen valossa ja havainnollistamme niitä Suomea koskevilla tutkimustuloksilla. Erityisesti affektiivisen polarisaation ja episteemiset yhteisöt ovat ilmiöitä, jotka ovat kiperiä ongelmia jopa media- ja informaatiolukutaidon mallimaassa Suomessa. Tulostemme perusteella resilienssiä tulisi kehittää monitasoisesti, eikä vain yksilön media- ja informaatiolukutaidon kannalta.

Author Biographies

Minna Horowitz, Helsingin yliopisto

VTT, yliopistotutkija, dosentti, viestinnän oppiaine, valtiotieteellinen tiedekunta

 

 

Janne Matikainen, Helsingin yliopisto

VTT, yliopistonlehtori, dosentti, viestinnän oppiaine, valtiotieteellinen tiedekunta

 

 

Section
Tiedeartikkeli
Published
Dec 8, 2024
How to Cite
Horowitz, M., & Matikainen, J. (2024). Luottamusta rakentamassa: Media- ja informaatiolukutaito ja kansallinen resilienssi. Aikuiskasvatus, 44(4), 255–267. https://doi.org/10.33336/aik.127660