Opiskelijoiden kokemuksia vertaispalautetyöskentelystä kielen ja kirjoittamisen opiskelussa
Abstract
Vertaispalautetyöskentely on vakiintunut kirjoittamisen ja kielten opetukseen. Se on osa dialogista oppimisprosessia, jossa opiskelijat sosiaalistuvat yhteisönsä jäseniksi pohtimalla yhdessä opiskelusuoritustaan. Artikkeli pohjaa kyselytutkimukseen, jossa selvitettiin yliopisto-opiskelijoiden (n = 149) käsityksiä ja kokemuksia vertaispalautetyöskentelystä kirjoitus- ja kielikursseilla. Artikkelissa keskitytään opiskelijoiden kokemuksiin: mitä hyötyä vertaispalautetyöskentelystä on, millaiset asiat koetaan hankaliksi, miten vertaispalaute rinnastuu opettajan palautteeseen. Tulokset osoittavat, että vertaispalaute työskentely sopii erilaisille kielikursseille alkeistasosta akateemisen kirjoittamisen kursseihin. Opiskelijoiden mukaan vertaispalaute ja opettajan palaute täydentävät toisiaan, mutta useimmat pitävät opettajan palautetta välttämättömänä oppimiselle. Jos arviointi- ja palautekulttuuria halutaan uudistaa ja kehittää edelleen opiskelijakeskeisemmäksi, opiskelijoille on annettava mahdollisuus kehittää vertaispalautetaitojaan monipuolisesti opintojen aikana.