Pieniä kertomuksia kotoutumiskoulutuksessa työskentelevien kouluttajien työn monipaikkaistumisesta

Abstract

Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus on julkisen hankintamenettelyn kautta hankittua työvoimakoulutusta, jonka tavoitteena on koulutukseen osallistuvan työllistyminen tai pääsy jatkokoulutukseen sekä toimiva peruskielitaito. Vuonna 2016 Opetushallitus uudisti kotoutumiskoulutuksen järjestämisen toteutusmallit pyrkimyksenään nopeuttaa tavoitteiden saavuttamista ja monipuolistaa koulutuksen toteutustapoja. Uusien mallien mukainen koulutus hajaantuu aiempaa enemmän työpaikoille, verkkoon ja ammatillisiin oppilaitoksiin, mikä muokkaa kotoutumiskoulutuksessa työskentelevien kouluttajien työnkuvaa ja opetuksen sisältöjä. Artikkelissamme kysymme, miten pedagogisen koulutuksen saaneet kouluttajat rakentavat ymmärrystä omasta työstään ja opettajuudestaan muuttuvassa kotoutumiskoulutuksessa. Teoreettisena lähtökohtanamme ovat uusliberalistista politiikkaa ja hallintaa kriittisesti tarkastelevat teoriat. Aineisto muodostuu kuuden kouluttajan haastattelusta, joista nostamme narratiivisen analyysin kohteeksi tulevaisuuteen suuntaavat ’pienet kertomukset’. Työelämälähtöisyys, joka kouluttajien kertomuksissa kiteytyy työn monipaikkaistumisena ja ammatillisten sisältöjen lisääntymisenä, sekä kilpailutuksen tuottama työn prekarisoituminen raamittavat kouluttajien ymmärrystä omasta työstään ja sen vaatimuksista.

Author Biographies

Tiina Montonen, Helsingin kaupunki

KM, FM
projektitutkija

Sirpa Lappalainen, Helsingin yliopisto

FT, dosentti, yliopistonlehtori
Nordic Centre of Excellence: Justice through Education in Nordic Countries
Kasvatustieteellinen tiedekunta

How to Cite
Montonen, T., & Lappalainen, S. (2017). Pieniä kertomuksia kotoutumiskoulutuksessa työskentelevien kouluttajien työn monipaikkaistumisesta. Aikuiskasvatus, 37(3), 176–189. https://doi.org/10.33336/aik.88428